Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Olvasó-társ

Kép   

Az Olvasó-társ mozgalom állomásai: /forrás: Magyar Olvasástársaság /HUNRA/ honlapja/

 

1. Hátrányos helyzetű cigány gyerekeknek olvasnak föl a Kaposvári Egyetem hallgatói a megyei könyvtárban. A nehéz sorú családok aprónépei és az egyetemisták hetente találkoznak. 

 

A polcok mögötti, tarka-barka párnákkal gazdagon puhított pódiumon üldögélnek a lányok, nagyok és kicsik vegyesen. Olvasnak, s ebben, lévén a helyszín a kaposvári gyermekkönyvtári részleg, semmi meglepő nincs. Pedig az alkalom nagyon is különleges. A Magyar Olvasástársaság (HUNRA) a sikeres nemzetközi kezdeményezést, az Olvasó-társ programot adaptálja, hazánkban elsőként Kaposváron. Az ötletet, mely az európai társaság baltikumi elnökétől származik, egy SOS gyermekfaluban honosították meg. Az egyetemisták azóta hátrányos helyzetű gyerekeknek olvasnak, akiknek a könyvek forgatásából szerezhető élmény nem mindennapos. A szakemberek betűgazdag környezetnek nevezik azt az állapotot, aminek a megteremtése kívánatos volna, mondta Gombos Péter főiskolai oktató, aki a HUNRA alelnökeként kapott megbízást a hazai alkalmazás kereteinek kidolgozására. Az Olvasó-társat mozgalommá szeretnék bővíteni.    

 

Kép Elmélyülten válogatnak a gondoláknál az iskolás lányok, körültekintő kutakodás után lehuppannak a Kaposvári Egyetem hallgatói mellé, majd kisvártatva halk mesefoszlányok töltik be a téka csendes késő délutánját. Március óta minden hétfőn ez történik. Pedig Gombos Péter és tanítványai nem lehettek biztosak abban, hogy kezdeményezésük hosszú életű lesz. A kaposvári főiskolai oktató, gyermekirodalom-kutató meséli: a hallgatóknak várakozáson felül sikerült összebarátkozniuk a gyerekekkel. Így változó létszámban ugyan, de minden alkalommal ott vannak, és olvasnak.
– A kultúra átadásának, átvételének legkézenfekvőbb módja a könyvek szeretete – mondja az oktató, aki korábban beás nyelvű mesekönyvet jelentetett meg. – Az a célunk, hogy a könyvek élményt adjanak a gyerekeknek, és rájöjjenek, hogy olvasni szórakoztató és jó dolog.
Az eredeti Olvasó-társ európai programban családokhoz járnak a vállalkozó szellemű fiatalok. Miután ez a szociális körülmények, a kiszámíthatatlan fogadtatás miatt váratlan helyzeteket eredményezhetne, amire az egyetemisták nincsenek felkészítve, átalakították a programot. A gyerekek járnak az egyetemistákhoz, a helyszín pedig mi lehetne más, mint a gyermekkönyvtári részleg.
 

A tékában Haraszti Ágnes kommunikáció-szakos egy nagyobbacska lánynak, Varga Márta magyar-szakos egy alsótagozatosnak mesél Batta György Kolbászfurulyájából. Van ovisuk is, neki a keménytáblás leporelló a korosztályos sláger, kevés szöveggel, sok néznivalóval. Szarka Viktória magyar-szakos hallgató meséli, számára is meglepetés volt, hogy a gyerekek mennyire megkedvelték az Olvasó-társat. Egy idő után nemcsak hallgatták a történeteket, hanem hamar maguk is olvasni kezdtek. Pedig erre senki sem ösztökélte őket. Aki mereven elzárkózott a hangos olvasás elől, később maga kérte, hadd próbálja meg. És így lett. Olvasnak a hallgatók, majd olvasnak a gyerekek. Mindig megbeszélik az olvasottakat, abból is sokat tanulnak. Beszélgetnek arról is, mi volt az oviban, az iskolában, sőt: házi feladatokat is megoldanak néha. Akár egy kis család. A félórásra, háromegyedórásra tervezett alkalmak rendszerint másfél óráig tartanak.

Gombos Péter elégedetten beszél az Olvasó-társról. Azt mondja, az olvasás méltatlanul háttérbe szorult, a szociális helyzettől majdhogynem függetlenül, de a nehéz sorban nevelkedőkre halmozottan igaz. A HUNRA ezért létrehozott egy roma munkacsoportot, amelyben a cigányság élethelyzetének és olvasási szokásainak megfelelő programokat dolgoznak ki.

– Az Olvasó-társ egy olyan program, amivel tulajdonképpen egyetlen fillér támogatás nélkül is eredményt tudunk elérni – magyarázza Gombos Péter. Az egyetem aprócska ajándékokat ugyan biztosított a gyerekeknek, de ezek tényleg jelképesek voltak. Kifejezetten el akartuk kerülni, hogy ezért csatlakozzon bárki a programhoz. A főiskolai oktató szerint ugyan ma már sokan mondják, hogy olvasás nélkül is lehet teljes értékű ember valaki, de szerintük nem lehet. Azokban az országokban, ahol gondot fordítanak a fiatal korosztály olvasáskultúrájára, ilyenek a skandináv államok, jobban teljesítenek a gyerekek. A lengyelek is kampányt indítottak az utóbbi években számos, az ötévesnél fiatalabbak és a könyvek kapcsolatának ápolására, és azóta jobb eredményeket érnek el az iskolai PISA-felmérésekben. Hazánk eközben az EU-átlag alatt toporog.

– A tanárok nem mindig veszik észre, hogy van egy ifjú generáció, aki sokat olvas, de az iskolában forszírozott művek nem érintik meg, mert nem az ő világukról, nem az ő nyelvükön szólnak – mondja Gombos Péter. Az irodalomtanítás előtt nagy kihívás, hogy a pedagógusok elolvassák a fiatalok által kedvelt értékes irodalmat.
Így, véli a HUNRA alelnöke, kialakulhatna a dialógus az új hősökről, új történetekről, és megnyílhatna az út akár a mostoha sorsú kötelező olvasmányok előtt is...
 

 Kép 2. Nagyszerű hangulatban, élénk médiaérdeklődés mellett zajlott Kaposváron 2010. május 29-én az Olvasó-társ konferencia. A Magyar Olvasástársaság, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kara és a Bay Zoltán Egyesület közös rendezvénye minden szempontból sikeres volt. Nagy Attila előadásában adatokkal, érvekkel bizonyította a hasonló programok jelentőségét, szükségességét. Kövérné Nagyházi Bernadett az illiteráció problémájáról szólt, feltárva a hátrányos helyzet gyökereit, bemutatva Nemesné Kis Szilvia és Sajtosné Csendes Gyöngyi legújabb, hallatlanul érdekes kutatásait is. Imre Angéla az Olvasó-társ megszületéséről és hasonló kezdeményezésekről számolt be, Gombos Péter pedig az Olvasó-társ kaposvári kipróbálásának körülményeit mutatta be. A konferencia legnépszerűbb előadói azonban maguk a programban résztvevő hallgatók voltak (Haraszti Ágnes, Szarka Viktória és Varga Márta), akik őszintén, élményszerűen meséltek a megélt tapasztalatokról, a megvalósult vagy épp másképp sikerült elképzelésekről.

 3. Ahogy arról korábban több alkalommal is beszámoltunk, a Magyar Olvasástársaság a Kaposváron kipróbált Olvasó-társ programból országos mozgalmat szeretne indítani. Célunk, hogy egyetemisták és más önkéntesek rendszeresen vállaljanak felolvasást, együttolvasást az SOS Gyermekfalvakban, illetve hátrányos helyzetű cigány családok gyermekeivel. 

A Somogyban szerzett pozitív tapasztalatok s az eddigi visszajelzések megerősítettek bennünket abban, hogy érdemes megvalósítani a programot. Hogy ez minél szélesebb körben működjön, hogy a mesék minél több gyermekhez eljussanak, ehhez Olvasó-társakra van szükség.

A programról részletesebben itt olvashatnak, hallgathatnak tudósításokat:

http://w3.sonline.hu/somogy/kozelet/szegenyseg-es-betugazdagsag-olvaso-tarsak-az-egyetemrol-304724

http://nol.hu/lap/kult/20100607-meseszolgalat_es_konyvbatyu

http://www.hunra.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=571:olvaso-tars-konferencia-kaposvaron&catid=1:hirek&Itemid=50

4. Több mint hatvan ember vehette át 2010. november 6-án az OSZK-ban olvasó-társi igazolványát a felkészítés után. A zömmel egyetemistákból és könyvtárosokból álló önkéntesek így a Magyar Olvasástársaság programjának hivatalos résztvevői lettek. A felkészítés elején a három első önkéntes, a program kipróbálói (Haraszti Ágnes, Szarka Viktória, Varga Márta) megkapták Aranykártyájukat. Az Olvasó-társról és a felkészítésről a Kossuth Rádió is beszámolt Kultúrkör című műsorában. (A felvétel meghallgatható az alábbi linken. A HUNRA-t érintő anyag 20:37-től kezdődik.) hangtar.radio.hu/kossuth#!#2010-11-09

 

Közösségi Szolgálat Portál cikke: A Magyar Olvasástársaság (HUNRA) 2010-ben olyan mozgalmat indított el, mellyel szociokulturális hátránnyal élő, betűszegény környezetben felnövő gyerekeknek szerettünk volna segíteni.

Olvasó-társ című programunk keretében önkénteseink (zömmel egyetemisták és könyvtárosok) vállalták, hogy rendszeresen találkoznak hátrányos helyzetű -- jórészt roma/cigány -- iskolásokkal, és felolvasnak, mesélnek nekik.

Az elmúlt három évben több mint 200 önkéntes jelentkezőt készítettünk fel, és országszerte több helyen találkoznak már hetente-kéthetente olvasó-társaink, akik időközben már kórházakba is eljutottak.

Társaságunk igyekszik félévente-évente újabb ingyenes tanfolyamokat szervezni, hogy a jelentkezők minél felkészültebben mehessenek mesélni, olvasni.

Kezdeményezésünknek új lendületet adott a középiskolások számára kitalált közösségi szolgálati program, egyre többen érdeklődnek immár ebből a korosztályból is.

 

olvaso-008.jpg
 

A kép a FSZEK XVIII/3. Lőrinci Nagykönyvtárának Olvasó-társ programján készült:-) Mi is csatlakoztunk!

 
 

 

Profilkép


Képgaléria




Statisztika

Online: 1
Összes: 191058
Hónap: 1802
Nap: 89